Το Πανελλήνιο Δίκτυο Οικολογικών Οργανώσεων (ΠΑΝ.Δ.ΟΙΚ.Ο) και η Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας (Π.Π.Μ), σε κοινή ανακοίνωσή τους αναφέρονται στην ”εγκατάλειψη του έργου της Κάρλας, επί Περιφερειάρχη Κώστα Αγοραστού”, υποστηρίζοντας τα εξής:

”Ένα χρόνο μετά τις καταστροφικές πλημμύρες Daniel και Elias ήρθε η δεύτερη καταστροφή στην περιοχή της Μαγνησίας με τα εκατομμύρια ψόφια ψάρια στον Παγασητικό και τις ακτές του. Όλα αυτά όμως δεν είναι τυχαία. Η Περιφερειακή Αρχή του κ. Αγοραστού αντί αντιπλημμυρικών έργων κατασκεύαζε δρόμους και ας είχε δοκιμαστεί η Δυτική Θεσσαλία από τον Ιανό.
Δεν είναι όμως μόνο αυτό. Ενώ διατέθηκαν περίπου 240 εκατομμύρια ευρώ για το μεγαλύτερο οικολογικό έργο της Ευρώπης (δηλαδή το έργο της Κάρλας) άφησε το έργο αυτό να ρημάξει. Πολύ έγκαιρα το Πανελλήνιο Δίκτυο Οικολογικών Οργανώσεων (ΠΑΝΔΟΙΚΟ) και η Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας (ΠΠΜ) είχαν επισημάνει το πρόβλημα αυτό, πρόβλημα που επέφερε συνέπειες. Το ΠΑΝΔΟΙΚΟ και η ΠΠΜ, εδώ και πολλά χρόνια, παρακολουθούσαν το έργο της Κάρλας, το οποίο έχει πολύ μεγάλη σημασία για την αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος και την ανάπτυξη της περιοχής. Σχετικά μάλιστα η ΠΠΜ κατέθεσε στις 11 Μαΐου 2023 μηνυτήρια αναφορά προς τον κ. Εισαγγελέα Πρωτοδικών Βόλου.
Οι διαπιστώσεις ότι, από την Περιφερειακή Αρχή του κ. Αγοραστού, είχε εγκαταλειφθεί το έργο της Κάρλας, ήταν οι εξής:
1. Το αντλιοστάσιο Πηνειού, αν και λειτουργεί κανονικά από το 2014, δεν έγινε ποτέ μέχρι τώρα η πλήρωση δοκιμής, για τον έλεγχο αντοχής του φράγματος.
2. Η Περιφέρεια Θεσσαλίας παρέλαβε το έργο το 2014 με πολλά έργα σε εξέλιξη χωρίς να δημιουργήσει, ως όφειλε, τον Φορέα Λειτουργίας του Φράγματος, ώστε αυτός ο Φορέας να αναλάβει όλες τις προβλεπόμενες υποχρεώσεις του για την καλή λειτουργία αλλά και τη συντήρηση του φράγματος.
3. Σε 42 θέσεις επί των αναχωμάτων του ταμιευτήρα (και ανά 500 μ.) τοποθετήθηκαν κατά την κατασκευή του, όργανα παρακολούθησης με τοπογραφικά βάθρα, κλισιόμετρα, πιεζόμετρα και δείκτες καθίζησης, με μοναδικό σκοπό να γίνονται προγραμματισμένα μετρήσεις, και να δίνονται τα αποτελέσματα στην Δ.Α.Φ. (Διοικητική Αρχή Φραγμάτων) για την αξιολόγηση του ταμιευτήρα (ριγματώσεις, καθιζήσεις, υποχωρήσεις, στατικότητα κλπ). Σήμερα τα όργανα αυτά και οι υποδομές τους είναι ήδη κατεστραμμένα! Άγνωστο αν υπήρξαν μετρήσεις. Άγνωστο τι έχει παραδοθεί προς έλεγχο και πιστοποίηση.
4. Το νέο αντλιοστάσιο Πηνειού θα έπρεπε να λειτουργεί στα πλαίσια του έργου της δημιουργίας του ταμιευτήρα. Παραδόξως η λειτουργία του παρεδόθη (άγνωστο πώς και γιατί) στον ΤΟΕΒ ΠΗΝΕΙΟΥ, πράξη παράτυπη, ασυμβίβαστη, πιθανόν δε και παράνομη.
5. Οι φυτεύσεις 931 στρεμμάτων (με 14.000 δενδρύλλια) γύρω από τον ταμιευτήρα δεν υπάρχουν. Μερικά που φυτεύτηκαν είχαν ξεραθεί από έλλειψη φροντίδας. Άρα δαπανήθηκαν τεράστια ποσά και χάθηκαν.
6. Ο ταμιευτήρας της Κάρλας κατασκευάστηκε και με σκοπό να αποτελέσει πόλο έλξης και ενημέρωσης επισκεπτών, με πύλη εισόδου, εκθεσιακά περίπτερα, πλωτές εξέδρες με παραδοσιακές καλύβες επ’ αυτών. Όμως οι καλύβες λείπουν, οι θέσεις θέασης είναι κατεστραμμένες, όπως επίσης και οι διάδρομοι επίσκεψης σε όλο το έργο. Από αυτά τίποτε δεν λειτουργεί. Όλα είναι σε αχρηστία ή κατεστραμμένα. Ο χώρος έχει γίνει ένα απέραντο βουστάσιο που η κόπρος έχει φράξει τους αγωγούς και τις μεταλλικές θυρίδες θυροφραγμάτων των λεκανών καθαρισμού και τον προβληματικό εξοπλισμό τους. Επίσης τα αντλιοστάσια είναι αφύλαχτα.
7. Ένας από τους βασικούς στόχους δημιουργίας του ταμιευτήρα ήταν η υδροδότηση του Βόλου που σήμερα τροφοδοτείται με ακατάλληλο νερό. Το έργο αυτό ολοκληρώθηκε το 2016. Περιλαμβάνει 33 νέες γεωτρήσεις και 2 νέα αντλιοστάσια. Μέχρι σήμερα είναι άγνωστο αν το έργο αυτό είναι σε λειτουργία γιατί, σχετικό ερώτημά μας προς την ΔΕΥΑΜΒ δεν έχει απαντηθεί ακόμα. Επομένως το πιθανότερο είναι ότι δεν λειτουργεί, πράγμα που έχει σοβαρές συνέπειες για τους πολίτες του Δήμου Βόλου.
8. Το Κέντρο Πληροφόρησης στο Στεφανοβίκειο παρουσιάζει εικόνα εγκατάλειψης.
9. Στην ανατολική πλευρά του έργου, σε επαφή με την οδό Βελεστίνου-Καναλίων λειτούργησε λατομείο εξόρυξης αδρανών υλικών που χρειάστηκε το έργο της Κάρλας. Το λατομείο αυτό χρησιμοποιήθηκε πρόσφατα για την υγειονομική ταφή των ψαριών του Παγασητικού, που δεν οδηγήθηκαν για καύση. Περίπου 10 εκατ. κ.μ. υλικών είχαν αφαιρεθεί. Θα έπρεπε τότε οι τεχνικές εταιρείες που το εκμεταλλεύτηκαν να έχουν φροντίσει για τη δημιουργία αναβαθμίδων και φυτεύσεων, με την ανάλογη φροντίδα και προστασία. Είναι αναπάντητα πολλά σχετικά ερωτήματα, όπως για παράδειγμα αν έχουν παρακρατηθεί οι εγγυητικές επιστολές των τεχν. Εταιρειών που πραγματοποίησαν το έργο.
10. Δεν υπάρχουν τα 4 γήπεδα στάθμευσης με την προβλεπόμενη οριοθέτηση και σήμανση .
Επομένως ένα έργο με τεράστια σημασία για την περιοχή της Θεσσαλίας, που θεωρείται το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό έργο αποκατάστασης στην Ευρώπη, βρίσκεται σε άθλια κατάσταση εξαιτίας της κακής διαχείρισης και αδιαφορίας της Περιφέρειας Θεσσαλίας επί Περιφερειάρχη κ. Αγοραστού. Θεωρούμε ότι επιβάλλεται εκτεταμένη έρευνα για πιθανές σοβαρές πράξεις ή παραλείψεις που συντελέστηκαν παράτυπα ή και παράνομα από την Περιφέρεια Θεσσαλίας και κάθε άλλο αρμόδιο φορέα και έχουν ως αποτέλεσμα την εμφάνιση σοβαρών προβλημάτων στα νερά, ασθενειών στα ψάρια και γενικότερα στο σύνολο του οικοσυστήματος, καθυστέρηση στην επίτευξη των στόχων άρδευσης, ύδρευσης του Βόλου, μεγάλες καταστροφές σε τμήματα και υποέργα και εγκατάλειψη και μη συντήρηση πανάκριβων εξοπλισμών και στοιχείων.
Η νέα Περιφερειακή Αρχή οφείλει να πει τι σχεδιάζει να κάνει για την αποκατάσταση του έργου και την ανάδειξή του προς όφελος της περιοχής”.
Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.
Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.
Μπορεί να είναι εικόνα λίμνη
Νίκος  Βητσόπουλος
Προηγούμενο άρθροΝικηφόρο το πρώτο φιλικό τεστ του Παναθηναϊκού, 81-76 την Τσεντεβίτα με σούπερ Μπράουν
Επόμενο άρθροΣταϊκούρας: 86 και σήμερα για το μετρό της Θεσσαλονίκης, Μάιο 2027 το Flyover