Απαντήσεις έδωσε στη Βουλή, αναφορικά με τις συγχωνεύσεις τμημάτων στην εκπαίδευση, η Υφυπουργός Παιδείας  Ζ. Μακρή στα πλαίσια συζήτησης Επίκαιρης Ερώτησης του Βουλευτή του ΚΚΕ  Ι. Δελή με θέμα: «Να μην πραγματοποιηθούν οι συγχωνεύσεις τμημάτων και να καλυφθούν άμεσα όλα τα κενά σε εκπαιδευτικούς και βοηθητικό προσωπικό».

Ιωάννης Δελής:

Τούτες τις μέρες, στην εκπαίδευση φυσάει ένας αγωνιστικός άνεμος διεκδίκησης γονιών και εκπαιδευτικών, από άκρη σε άκρη σε όλη τη χώρα. Κι αυτός ο άνεμος ολοένα δυναμώνει. Τον δυναμώνει ο κυνισμός και ο αυταρχισμός της πολιτικής της Κυβέρνησης.
Σύνθημά του; Σταματήστε αμέσως και ακυρώστε όλες τις συγχωνεύσεις και τις συμπτύξεις των τμημάτων των σχολείων. Τα παιδιά μας δεν είναι αριθμοί για να κάνετε τις προσθέσεις σας και τις διαιρέσεις σας στα τεφτέρια της άχαρης πολιτικής σας. Αυτά σας λένε, κυρία Υπουργέ, χιλιάδες γονείς και εκπαιδευτικοί σε όλες τις πόλεις της χώρας. Κι αν η Κυβέρνηση κάνει πως δεν τους ακούει, τότε κακό του κεφαλιού της. Ντάλα καλοκαίρι και με κλειστά τα σχολεία το ξεκινήσατε όλο αυτό. Όμως, όπως φαίνεται από τις αντιδράσεις, δεν το υπολογίσατε και τόσο σωστά. 
Στείλατε λοιπόν από τον Ιούλιο ένα φιρμάνι από το Υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με το οποίο, όταν θα συγκροτούνται τα φετινά τμήματα στα σχολεία, δεν θα λαμβάνονται υπ’ όψιν ούτε οι μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και ανάγκες ούτε οι αναμενόμενες κάθε χρόνο εγγραφές, νέες εγγραφές του Σεπτέμβρη, όπως προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία, αλλά ούτε και ο προβλεπόμενος από τη νομοθεσία χώρος των δύο τετραγωνικών μέτρων ανά μαθητή σε κάθε αίθουσα. Αυτά τα βάλατε στην άκρη.
Με αντίστοιχες οδηγίες προωθείτε και την περικοπή των κενών της παράλληλης στήριξης, πετώντας στο καλάθι των αχρήστων ακόμα και γνωματεύσεις των ΚΕΔΑΣΥ και προβλέπεται ένας εκπαιδευτικός ανά τμήμα ή ακόμα και ανά τάξη για παραπάνω από ένα παιδί, για δύο και για τρία.
Το αποτέλεσμα; Καταργείτε τμήματα ένταξης. Ανακαλείτε σωρηδόν αποφάσεις κατάτμησης τμημάτων, ακόμα κι εκεί που φοιτούν μαθητές με γνωματεύσεις από ΚΕΔΑΣΥ. Προωθείτε τη βίαιη, αντιπαιδαγωγική δημιουργία σχολικών τμημάτων στα μέγιστα, όσο και απαράδεκτα φυσικά, προβλεπόμενα όρια, με είκοσι πέντε παιδιά στην πρωτοβάθμια και με είκοσι πέντε έως είκοσι οχτώ στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, χωρίς να λαμβάνετε υπ’ όψιν σας κανένα μα κανένα παιδαγωγικό κοινωνικό κριτήριο κι ας προβλέπονται αυτά από το νόμο. 
Προχωράτε ταυτόχρονα σε ένα μαζικό κόψιμο ολιγομελών τμημάτων και τη συγχώνευσή τους, υποχρεώνοντας παιδιά από την πρώτη δημοτικού μέχρι το λύκειο να μετακινηθούν σε όμορα σχολεία, αλλάζοντας δηλαδή σχολικό περιβάλλον. 
Σύμφωνα με τη δική σας δήλωση, κυρία Υπουργέ, χίλια εξακόσια είναι τα τμήματα – θύματα αυτών των συγχωνεύσεων. Προφανώς, για να γίνει εξοικονόμηση κονδυλίων από την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών και όλων των ειδικοτήτων. Τόσο μεγάλο, πραγματικά τόσο μεγάλο, κύμα συγχωνεύσεων τμημάτων και σχολείων είχαμε να δούμε κυρία Υπουργέ, από την εποχή της κ. Διαμαντοπούλου, επί υπουργίας της.
Γι’ αυτό δεν σας ρωτάμε απλώς. Σας καλούμε κυρία Υπουργέ, μαζί με τους γονείς και τους δασκάλους των παιδιών να ανακαλέσετε ως Κυβέρνηση όλες αυτές τις αντιπαιδαγωγικές συγχωνεύσεις και συμπτύξεις των τμημάτων, να καλύψετε όλα τα πραγματικά κενά που εξακολουθούν και σήμερα που μιλάμε να υπάρχουν παντού σε όλα τα σχολεία και στα τμήματα ένταξης και στην παράλληλη στήριξη, να μειώσετε αποφασιστικά επιτέλους τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα σε δεκαπέντε παιδιά στα νηπιαγωγεία στην πρώτη και τη δευτέρα τάξη -τόσο λογικό- και είκοσι το πολύ στις υπόλοιπες τάξεις. Και να εγκρίνετε φυσικά και τα ολιγομελή τμήματα των ΕΠΑΛ στον τομέα και την ειδικότητα που επιθυμούν οι μαθητές. 

ΖΕΤΤΑ ΜΑΚΡΗ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού):

Τελικά τα τμήματα που συγχωνεύονται είναι κάτω από χίλια. Το σύνολο των τμημάτων είναι εβδομήντα μία χιλιάδες άρα είναι 1,28%. O μεγαλύτερος αριθμός των είκοσι πέντε μαθητών ανά τμήμα στα νηπιαγωγεία και στα δημοτικά ισχύει από το 2017. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ο μέγιστος αριθμός των είκοσι επτά μαθητών ανά τμήμα σε γυμνάσιο και πρώτη και δευτέρα λυκείου ισχύει από το 2013. Ο μεγαλύτερος αριθμός των είκοσι πέντε μαθητών ανά τμήμα στη Γ΄ Ημερήσιου ΓΕΛ από το 2019 με το ν.4610/2019 επί ΣΥΡΙΖΑ. Το ίδιο ισχύει και για το μεγαλύτερο αριθμό των είκοσι δύο μαθητών ανά τμήμα στο Εσπερινό ΓΕΛ. Ο μέσος όρος μαθητών ανά τμήμα για το σχολικό έτος 2024-2025 έχει ως εξής: Δεκαέξι στο νηπιαγωγείο από δεκαεπτά που ήταν πέρυσι, δεκαέξι στο δημοτικό όσο ακριβώς και πέρυσι, είκοσι ένας στο γυμνάσιο, ίδιος αριθμός με πέρυσι, δεκαεννέα στο λύκειο, δύο μαθητές ανά τμήμα λιγότεροι από πέρυσι. 

Και στην προηγούμενη και σε αυτή τη θητεία η Κυβέρνηση Μητσοτάκη προέβη σε μόνιμους διορισμούς μετά από πάρα πολλές δεκαετίες για πρώτη φορά στην ειδική αγωγή. Στους σχεδόν τριάντα χιλιάδες μόνιμους διορισμούς της προηγούμενης τετραετίας προστέθηκαν φέτος και έντεκα χιλιάδες διορισμοί. Είναι ένας αριθμός ρεκόρ, με τετραπλάσιους διορισμούς στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια. Και με οχταπλάσιους, κύριε συνάδελφε -επειδή τα θέματα παιδείας σας ενδιαφέρουν πολύ- στην ειδική αγωγή και στο ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό.
Άρα αυτό. Και έχουν προσληφθεί βεβαίως και είκοσι οχτώ χιλιάδες επτακόσιοι τριάντα τρεις αναπληρωτές, γιατί αυτό δείχνει το έμπρακτο ενδιαφέρον μας για την παιδεία, για τη δημόσια παιδεία.
Υπάρχουν καθηγητές ακόμη και στα μέρη στα οποία υπάρχουν ελάχιστοι μαθητές, όπως η Γαύδος που μας είχε απασχολήσει και από την προηγούμενη φορά και ξεκίνησε και η ψηφιακή τάξη. Έχουν πάει οι δύο εκ των τριών εκπαιδευτικών για να ολοκληρωθεί αυτό το οποίο έχουμε προαναγγείλει και εφαρμόζεται.
Θα πω και κάτι που είναι πολύ ενδιαφέρον. Η αναλογία εκπαιδευτικών μαθητών στην Ελλάδα είναι οχτώ κόμμα δύο. Ένας εκπαιδευτικός για οχτώ κόμμα δύο μαθητές. Στην Ευρώπη είναι δώδεκα κόμμα ένα.
Επίσης, κάτι το οποίο βεβαίως, όλοι γνωρίζετε, είναι ότι τα κενά τα οποία δημιουργούνται στην εκπαίδευση μπορεί να δημιουργηθούν ανά πάσα στιγμή. Ο λόγος είναι ότι είναι μια ζωντανή διαδικασία. Κάποιες φορές είναι για λόγο ευτυχή, όπως η εγκυμοσύνη, κάποιες άλλες για ασθένεια και πάντοτε προβαίνουμε στην αναπλήρωση ταχύτατα.
Τελειώνοντας, θέλω να πω -το ανέφερα και πριν- ότι τα τμήματα είναι εννιακόσια είκοσι εννέα σε σύνολο εβδομήντα μία χιλιάδων τριακοσίων τριάντα έξι τμημάτων, ποσοστό 1,29% για να το πω ακριβέστερα.

Νίκος  Βητσόπουλος

 

Προηγούμενο άρθροΑνακοινώθηκε το πρόγραμμα των πανελλαδικών εξετάσεων 2025 για αποφοίτους των γενικών λυκείων